Вікові можливості дитини молодшого дошкільного віку (3 -5 років)
в сфері музичної діяльності
1. Дитина охоче слухає різні музичні твори:
- Орієнтується в загальному характеру мелодії, настрої, що нею передається;
- Вловлює тембр різних інструментів (фортепіано, скрипка, флейта);
- Диференціює звучання голосів (соло, хор);
- Відчуває красу людського голосу;
- Емоційно відгукується на музичні твори;
2. Легко набуває співочих навичок:
- Здатність інтонувати мелодію голосом ще не сформована;
- Співочий голос здебільшого слабкий, хрипкуватий, дихання коротке,артикуляція нечітка;
- Зароджується тип співочого голосу;
- Дитина охоче співає нескладні пісні, виконує їх виразно та музикально;
- Володіє навичками розподілу дихання, здатна до правильної постави корпуса тіла під час співу.
3. Музичний рух – один з найулюбленіших видів музичної діяльності:
- Молодший дошкільник підстрибує, «підтанцьовує» під веселу музику;
- Уважно слухає спокійну мелодію, відтворює образні рухи та нескладний сюжет під музику, фантазує вільними й виразними танцювальними рухами, пластикою, що відтворює характер мелодії;
- Розвинене м’язове почуття, дитина вміло чергує напругу й розслаблення;
- Відчуває рими, використовує в танцювальних рухах міміку і пантоміміку;
- Водить хороводи, виконує образні та парні танці;
- Використовує виразні жести, міміку для відтворення образів тварин, птахів, людей.
4. Проявляє інтерес до різних дитячих інструментів:
- Охоче їх досліджує, вивчає;
- Прагне здобути з їх допомогою різні звуки;
- Запитує про назву та будову кожного;
- Основний вид музичної творчості – імпровізація.
5. Охоче виконує ігрові та рольові дії:
- Бере участь у музичній грі – драматизації;
- Легко розв’язує прості ігрові задачі;
- Стежить за розвитком сюжету, вчасно включається в дію;
- Вносить елементи творчості у рольову поведінку, музичний рух, мовне інтонування;
- Молодший дошкільник досить виразно рухається, співає, танцює у відповідності з образом та характером музики гри – драматизації.
Завдання музичного розвитку дітей 3 – 5 років.
І. Сприйняття музичних творів
- Підтримувати бажання дитини слухати музичні твори уважно від початку до кінця, впізнавати та запам’ятовувати їх назву.
- Залучати дітей до слухання вокальних та інструментальних творів у виконанні педагогів.
- Відчувати і визначати загальний характер, настрій, образність п’єси.
- Стимулювати емоційний відгук на музичні образи.
- Розвивати емоційну чутливість дітей, вміння сприймати музичні твори контрастні за характером.
- Виховувати основи музичної культури: уміння слухати музику зацікавлено, емоційно переживати та передавати у співі її настрій.
- Збагачувати дітей музичними враженнями.
- Спонукати висловлювати думки щодо прослуханих творів.
- Диференціювати звучання різних голосів та інструментів.
ІІ. Спів
- Стимулювати бажання підспівувати дорослому, протягувати довгі звуки, чітко їх артикулювати.
- Інтонувати мелодію голосом, прислухатися до свого співу, співу однолітків, звучання інструментів.
- Виховувати емоційну чутливість дітей, вміння виразно й емоційно виконувати невеличкі пісні та поспів очки з дорослими та самостійно.
- Розвивати вміння у дітей починати спів після музичного вступу, співати злагоджено.
- Формувати навички правильного дихання та звукоутворення.
- Продовжити розвивати вміння дітей виконувати рухи, що відповідають тесту пісень самостійно і у парах.
- Виховувати любов до пісні та отримувати почуття задоволення від співу.
- Сприяти розвиткові музично – сенсорних здібностей малюків: вчити їх розрізняти, порівнювати та відтворювати музичні звуки за висотою, силою, тембром звучання за допомогою власного співу.
ІІІ. Музично – ритмічні рухи
- Вправляти дитину у природній, виразній пластиці.
- Розвивати вміння відображати характер музики різними танцювальними рухами.
- Формувати почуття музичного ритму.
- Продовжити розвивати здатність вільно рухатись у різних напрямках: парами, поодинці, зграйкою до вихователя, «ланцюжком», по колу.
- Розвивати вміння супроводжувати музично – рухові етюди ігрового характеру виразною мімікою і пантомімікою.
- Виховувати невимушеність, природність рухів.
- Вчити водити хороводи, танцювальні парні та образні танці.
ІV. Гра на дитячих музичних інструментах
- Ознайомлювати з різними дитячими музичними інструментами.
- Вправляти в розрізненні контрастних ДМІ на слух.
- Розвивати вміння відтворювати найпростіші ритмічні малюнки на ДМІ.
- Викликати інтерес до найпростішого музикування.
V. Музичні ігри - драматизації
- Формувати вміння виконувати рольові дії в грі – драматизації, приймати уявну ситуацію, дотримуватися певних правил розміщення й руху в просторі сценічного майданчика.
- Розвивати пантомімічні нахили дітей та здатність створювати музично – ігрові образи.
- Виховувати у дітей бажання брати участь у різних видах музичної діяльності, отримувати задоволення хореографічного та театрально – ігрового виконавства.
- Разом з дорослими виготовляти декорації та елементи костюмів.
- Залучати дітей до активної участі у музично – педагогічному процесі, виховувати бажання разом радіти, співпереживати.
- Розвивати емоційний відгук на виступи дітей та дорослих.
Бажаємо Вам успіхів!