Соціально-економічна освіта дошкільня - крок в європейське майбутнє.
Економічні зміни в суспільстві обумовлюють потребу формування передумов фінансово-економічної освіти в єдності з моральною освітою, опанування дітьми дошкільного віку необхідних знань і практичних умінь.
У 2013 році проект «Формування соціально-фінансових навичок у дитячому середовищі», метою якого є створення довгострокових перспектив соціальної інтеграції, формування навичок соціальної участі, зростання прав і можливостей дітей, їх повноцінного розвитку Вінницької обласної молодіжної громадської організації «Школа Рівних Можливостей», став переможцем конкурсу соціально-культурних проектів Вінницької міської ради. Тема проекту зацікавила педагогів міста.
Між Департаментом освіти Вінницької міської ради і громадською організацією було укладено МЕМОРАНДУМ про співпрацю.
В рамках проекту дошкільні навчальні заклади м. Вінниці долучилися до реалізації Міжнародної програми Соціальної та Фінансової Освіти Дітей у всьому Світові «Афлатун» (через реалізацію програми «Афлатот» для дітей 3-6 років).
Відтак, Україна стала 92 країною із 112 країн Світу, а Вінниця – єдиним містом в Україні, що впроваджує дану Програму.
«Афлатун», що в перекладі з арабської означає дослідник (людина, яка мислить, досліджує, вивчає та діє), ставить своїм завданням поступове оволодіння дітьми азами фінансової грамотності та усвідомлення соціальної відповідальності.
Програма «Афлатот» - освітня програма, яка спрямована на формування азів соціальної та фінансової грамотності у дошкільників. Вона не повинна розглядатися як комплексна програма з раннього розвитку та навчання дітей, а скоріше - як додатковий навчальний курс з упором на вміння та навички в сфері соціальної та фінансової освіти.
Особливістю програми є те, що нові знання дошкільникам дає та здобуває разом з дітьми їх новий друг – зірочка Афлатун (це вогник, іскорка, який потрапив на Землю з Космосу).
Дана програма складається з п'яти Ключових Елементів, що несуть в собі соціальні та економічні поняття розширення прав і можливостей людини, а саме:
Перший: Особистісне Розуміння і Дослідження – дітей спонукають до самопізнання і більшої впевненості в собі, діти досліджують свою ідентичність з самого, усвідомлюють і цінують різні характеристики, які роблять їх унікальними особами.
Другий: Права і Обов'язки - Програма «Афлатот» втілює принципи Конвенції ООН про Права Дитини. Діти здобувають знання про свої права, спільно з дорослими ініціюють та організовують заходи, які спрямовані на реалізацію прав дитини.
Третій Ключовий Елемент: Заощадження і Витрати – діти вчаться відповідально використовувати й накопичувати фінансові, природні та інші види ресурсів, заощаджувати як матеріальні, так і нематеріальні ресурси. Діти вчаться робити заощадження і розумно витрачати.
Четвертий Ключовий Елемент: Планування і бюджет - за допомогою планування і бюджету, діти вчаться розуміти, що вони самі можуть впливати на своє майбутнє. Планування та складання бюджету дозволяє дітям встановлювати особисті та фінансові цілі на майбутнє. Діти дізнаються, як робити конкретні кроки в напрямку цілей, які вони ставлять перед собою. Вони починають думати далі свого безпосереднього досвіду і думають про своє майбутнє.
П'ятий Ключовий Елемент: Дитяча соціальна і фінансова ініціатива - дитину націлюють сприймати себе як активного учасника та члена суспільства. Соціальні та фінансові проекти є логічним продовженням різних цілей навчання і заходів програми «Афлатот». В рамках фінансових програм діти заробляють гроші за допомогою власних ініціатив, завдяки чому вони дізнаються більше про ринок.
Педагоги дошкільних закладів Вінниці пройшли навчальні тренінги у Координатора програми: міжнародного тренера Світлани Сулімової та отримали Електронну російськомовнуверсію програми для дітей дошкільного віку «Афлатот». Це - навчальний посібник, який включає історичну довідку, інформацію про концепцію та особливості Міжнародної Програми, рекомендації щодо роботи вихователям та батькам, 40 розробок конспектів занять (до усіх п’яти розділів Програми).
З чого розпочалася робота в закладах?
Крок 1. Андрагогічна діяльність з педагогічною громадою, спрямована на вивчення Програми.
Вивчення та опрацювання Програми здійснювалось у різних формах методичної роботи: під час теоретичних семінарів, семінарів-практикумів, педагогічних читань, консультацій, на методичних годинах тощо. Найефективнішими були:
- робота творчих груп,
- майстер-клас для педагогів «Мій Афлатунчик» (виготовлення героя Афлатуна різними техніками).
- педагогічна рада "Первинний економічний досвід - необхідна умова й результат економічної соціалізації та виховання дітей старшого дошкільного віку",
- оформлено картотека ігор економічної спрямованості,
- інтерактивна ділова гра "Формування первинного економічного досвіду дитини у різних видах діяльності,
- педагогічне читання на тему «Впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес, як необхідна умова модернізації дошкільної освіти в Україні.
Результативність проведення андрагогічної діяльності сприяла усвідомленню педагогами труднощів пов’язаних із впровадженням програми. Це стало передумовою для проведення наступного кроку
Крок 2 Труднощі та їх усунення
Творчою групою педагогів ДНЗ здійснено переклад Програми українською мовою.
Визначено профільні експериментальні групи по її впровадженню
заняття педагогів Вінниці
Конспект заняття вихователя ДНЗ №23 "Пісня Афлатуна"